Corona – Hur ska jag träna under coronaepidemin?

Folkhälsomyndigheten lyfter fram att träning är fortsatt viktigt för oss och att vi bör försöka hålla oss aktiva även under coronaepidemin.

På grund av oro för att bli smittade eller smitta andra med covid-19 följer många myndigheternas rekommendationer om att hålla socialt avstånd och att stanna hemma. Men detta riskerar att indirekt orsaka ohälsa när vi byter ut vårt vanliga aktiva liv mot att sitta hemma.

Det finns många sätt du kan träna under coronaepidemin. Här följer några av de bästa valen för dig:

1. Gymmet

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att gym och träningsanläggningar fortsätter att hålla öppet. Risken att smittas på gymmet är relativt liten. Men det kan ändå vara värt för dig att bruka vissa säkerhetsåtgärder för att skydda dig själv, andra och för att minska smittspridning.

  • Byt om hemma och tvätta dina kläder efter varje träningspass
  • Desinfektera utrustning före och efter användning
  • Dela inte vattenflaskor med andra
  • Tvätta dina händer med tvål och varmt vatten före och efter gymmet
  • Undvik onödig kroppskontakt och bruka social distansering

2. Hemmaträning

Om ditt gym är stängt, eller om du vill vara på den säkra sidan kan hemmaträning vara ett bra alternativ till gymmet. Det finns många olika sätt att träna effektivt hemma. Men om du vanligtvis tränar väldigt hårt kan det vara värt att ställa om din inställning och fokusera på att hålla dig i form, snarare än att sätta nya rekord.

Om du tycker att hemmaträning är svårt att göra själv kolla in Fitmibo, som håller i hemmaträningspass online.

3. Träna ute i naturen

Är varken gymmet eller hemmaträning något för dig? Vill du hålla avstånd från andra människor eller kanske till och med helt slippa mänsklig kontakt? Då kanske du föredrar att träna ute. Den svenska allemansrätten tillåter ett utbrett friluftsliv med vandring, löpning, cykling, paddling och många fler aktiviteter i natursköna miljöer.

En lång cykeltur på landsvägen kan vara ett minst lika bra träningspass, om inte bättre, än ett spinningpass på gymmet.

4. Utomhusträning i grupp

Folkhälsomyndigheten råder träningsanläggningar att förlägga sin aktivitet utomhus om möjligt. Om du fortfarande vill ha den mänskliga kontakten, men samtidigt kunna träna tryggt och med låg risk för smittspridning kan utomhusträning i grupp vara för dig.

Många tränare erbjuder gruppträningspass utomhus. Om du söker en personlig tränare nära dig kolla in tränare, utbildade av IntensivePT, som bedriver utomhusträning. Vi har tränare över hela Sverige.

Utomhusträning i Sverige:

Alingsås, alingsashalsostudio.se, med Nina Holmberg Skoglund

Bollebygd, Genki, med Pijo Nala Nouri

Eskilstuna, Annéas Kost och Träning, med Annéa Hellgren

Funäsdalen, med Johnny Isgren

Göteborg, 7daysaweekfitness.se, med Freja Hanna Sundqvist

Hässleholm, Fitness24Seven, med Asima Habibovic

Karlstad, kmti.se, med Jens Moberg

Kristianstad, Friskvårdshuset, med Alexander Johansson

Kristianstad, Träning i Arkelstorp, med Sofie Olsson

Kristinehamn, Health By Häll, med Sarah Mossfeldt Häll

Kumla, Forma gym, med Frida Andersson

Linköping, Actic, med Andreas Larsson

Lund, Västergympa, med Lina Lundgren

Lysekil, Outdoor Challenge, Maya Molin

Marks Kommun, Corpus Friskvårdscenter med Charlotte Ludvigson

Sala, Wellnez by Anna, med Anna Gärdqvist

Sjöbo, massiveperformance.se, med Elenore Ranstam

Sundsvall, PTMaxine & MXB Träning & Hälsa, med Maxine Björkholm

Tungelsta, KelasFitness, med Michaela Kela Barkin

Valdemarsvik, Hälsobruket, med Evelina Ählman

Vännäsby/Umeå, Friskvårdscenter, med Linn Wennberg

Värmland flera orter, Fysall, med Malin Lundqvist

Värnamo, Värnamo Hälsocenter & Hälsovisionen, med Helene Bromander

Växjö, Naturalfit, med Daniel Evaldsson

Åland, PT Med Sara, med Sara Flöjt

Örebro, 2Strong With Hanna, med Hanna Esma Melinson